På Svenska Internationella Förskolan ser vi måltiden som en naturlig och värdefull del av barnens dag, där mat och gemenskap får skapa både trygghet och nyfikenhet. Att äta tillsammans är viktigt, inte bara för att ge energi och mätta magen, utan för att främja social delaktighet och lära om olika kulturer och vanor.
Livsmedelsverket och Folkhälsomyndigheten betonar att måltiderna på förskolan ska vara näringsrika och utgå från barnens behov, då en stor del av dagens energiintag sker här. Men det handlar också om mycket mer än just näring – riktlinjerna lyfter vikten av att måltiden ska vara trivsam, trygg och lärorik. Enligt Skolverket är maten en integrerad del av förskolans pedagogiska arbete, där barnen genom att samtala om maten, hjälpa till och utforska olika smaker utvecklar både språk och förmåga till samarbete.
Det är också viktigt att måltiden upplevs som lustfylld och hållbar. Vi arbetar med att använda ekologiska råvaror och säsongsanpassa menyer, helt i linje med nationella rekommendationer om miljötänk och hållbar utveckling. Grönsaker och frukt erbjuds alltid, och vi firar gärna världens matkulturer för att skapa variation och förståelse – en del av vår internationella profil.
Vi är noga med allergianpassning och att alla barn får äta i sin egen takt. Måltiden får vara en paus i dagen, där barnen kan återhämta sig men också vara med och påverka, till exempel genom att hjälpa till vid dukningen eller i vårt arbete med att odla.
Genom att följa Folkhälsomyndighetens, Skolverkets och Livsmedelsverkets rekommendationer och samtidigt bjuda in till måltidsglädje och lärande, vill vi ge varje barn på Svenska Internationella Förskolan en trygg, god och utvecklande matupplevelse – varje dag.
Mer läsning:
Riktlinjer och rekommendationer om mat – Folkhälsomyndigheten
Nationella riktlinjer för måltider i förskolan – Livsmedelsverket
Mat i förskolan och skolan – Skolverket

